Vánoční přání
Sestry a bratři!
Také se Vás lidé ptají: „Co říkáte na tu střelbu v Praze?“ Nu co na to říct kromě toho, že je to hrůza… Ale vzhledem k tomu, že se dál tážeme druhých či sami sebe, abychom se s trýznivou událostí nějak vypořádali, připadá mi užitečné říci k tomu nyní více – právě ve světle naší víry.
Především nám taková tragédie připomíná – jak zdůrazňoval v době covidové papež František – že jsme všichni na jedné lodi, že se osudy lidí prostupují, že se to týká nás všech – jistěže v různé míře. Ale jsme přece všichni lidé, navíc tvoříme obyvatelstvo jednoho státu, jsme národ jedné řeči atd. Zasahuje nás to, co se děje kolem nás, ačkoli se to (naštěstí!) neděje přímo nám nebo našim blízkým. Ale proč nás to zasahuje? Ze soucitu? Ze strachu, co bude dál? Kvůli návalu beznaděje ze zla, kterému čelíme? Protože je to čerstvé, náhlé a neobvykle silné? Vždyť je na světě i kolem nás tolik hrůzných jevů! Lze snad říci, že je menší tragédie, když ozbrojené komando přepadne křesťanskou vesnici v Africe, zastřelí, koho najde, všechno vyloupí a zapálí? Nebo když v naprosto nesmyslné válce ničí bomby jeden dům a jeden život za druhým? Nebo když si zemětřesení nebo havárie autobusu či letadla vyžádají desítky či stovky mrtvých? Anebo když děti žijí v ustavičném strachu z násilnického rodiče? Když se bezradný živitel rodiny musí dívat, jak mu děti hladem chřadnou před očima? Když si někdo vezme život a zanechá po sobě zoufalé blízké? Na leccos si zvykneme, časem asi na všechno, co se nás přímo netýká… Je to ostatně přirozený způsob, jak žít bez tísnivého strachu – vždyť přece toužíme po spočinutí v pokoji a bezpečí. Někdy se ovšem, zvláště v naší blahobytné evropské společnosti, snažíme utéct od všeho obtížného a pohodlně zapomenout, ba přímo lhostejně a sobecky chodit kolem všech nesnází a trápení… hlavně když nám je dobře; a pak nás takové události tím silněji vytrhnou z nafouklé bubliny nevšímavosti. Na jedné straně tedy nemáme být pohodlně neteční k utrpení světa. Na druhé straně se ovšem nemáme úzkostně hroutit ze všeho, co zlého se ve světě děje. Jak na to? Zdůraznil bych dvě myšlenky:
Číst dál: Homilie o 4. neděli adventní - k aktuální pražské tragédiiSestry a bratři!
Předevčírem skončil židovský zimní svátek Chanukka, při němž se v průběhu osmi dní zapalují postupně svíce na osmiramenném svícnu jako připomínka posvěcení obnoveného chrámu v Jeruzalémě v roce 164 př. Kr. K tomu se váže také jeden židovský příběh:
Jeden mladý Žid byl velmi šikovným obchodníkem a brzy zbohatnul. Začal proto jezdit za obchodem a bohatnul dál. Kvůli takové práci už neměl čas na modlitbu, dodržování svátků a návštěvu synagogy. Říkal si však, že je přece Židem dál, přispívá na židovskou obec, a pokud má někdy čas, tak se i pomodlí; ale hlavně pracuje, to přece musí Pán světů pochopit… Jednou uviděl na cestě ležet v blátě plačícího malého chlapce – byl v otrhaných šatech a kolem něho se povalovaly střepy džbánu. Sehnul se k němu a okamžitě se umazal blátem a olejem. Chlapec mu vyprávěl, že jsou doma velmi chudí, a tak otec rozvažoval, zda má za poslední peníze koupit jídlo nebo olej do chanukového svícnu. Ale pak se rozhodl, že důležitější je olej pro slavení svátku. Chlapec pro něj šel se džbánem, ale při návratu uklouzl a džbán rozbil. Obchodníkovi v tu chvíli bylo, jako by mu někdo probodl srdce, a řekl si: „Co jsem to za člověka, že pro obchod zapomenu na to, kdo jsem, když tito chudáci nezanedbali chanuku, ačkoli se museli zříci jídla. Odpusť, Svatý Izraele!“ Zvedl chlapce a postaral se o něho i o jeho rodinu. A dál už žil jako zbožný Žid. Doma ve svém velkém pokoji měl v pozlacené míse uložené střepy z onoho džbánu. Byla to pro něj stálá připomínka jeho prozření. A svůj příběh rád vyprávěl všem, kteří jej přišli navštívit.
Číst dál: Homilie o 3. neděli adventníAdvent - to znamená: čtyři neděle před Vánocemi. Tedy období různě dlouhé. To podle toho, na který den po čtvrté neděli adventní připadne 25. prosinec. Letos je to hned následující den, takže prožíváme nejkratší možný advent. Štědrý den je totiž počítán mezi adventní dny, protože slavnost Narození Páně vypuká až se západem slunce, a tak na tento poslední adventní den může připadnout poslední adventní neděle. Leckomu se tahle varianta pranic nelíbí: neděle na Štědrý den, to je příliš věcí, povinností a prožitků dohromady. Někdo další zase není příliš rád, že je advent tak krátký: vždyť sotva rozsvítíme všechny svíce na věnci, rovněž si neužijeme zpěvy adventních písní a čas pro ztišení nebo nalézání duchovních inspirací je zoufale krátký… Jenže on je ten advent vlastně krátký vždycky: pár dní sem nebo tam, je to zkrátka období, které rychle uteče. Snad proto je takový, aby takto sevřený a zhuštěný čas vyplnila intenzivní příprava, jež se lépe prožívá a dodržuje v kratším období.
Ale co na tom. Dneska si stejně každý udělá advent, jaký chce: délkou i obsahem. Však stromy se mohou rozsvítit kdykoli v listopadu, prodej dárků a provoz trhů se řídí zákonem zisku; nu a chystat, uklízet, slavit a plánovat můžeme klidně už od začátku podzimu. A tak se nám advent vlastně vytrácí úplně, lhostejno jak je oficiálně dlouhý či krátký. Nějak ho nepotřebujeme. Na Vánoce se totiž chystáme tak, že už si z nich skoro všechno jaksi nedočkavě oslavíme dopředu. Jiné příležitosti takto ovšem neslavíme: třeba narozeniny nebo například svatbu, která vyžaduje jistojistě mnoho příprav, ale svatební den je jenom jeden. Tak se mi zdá, že advent jsme hodili přes palubu proto, abychom si vánočními výhodami okrášlili předcházející všední dny. Advent jako doba určité střídmosti, úsilí o nový začátek, obnovy vztahů, dobrých skutků, ztišení a rozjímání je příliš spojen s každodenním poctivým a neatraktivním úsilím. Kdo by se do toho hrnul? Jenže ten, kdo neumí žít opravdově každodenní všednost, neumí prožívat ani dny slavnostní. Všechno se pak slévá v jednu rozplizlou naplácanou hroudu mnoha bez rozmyslu uchvácených potěšení a překotně vytržených radostí, které smícháme páté přes deváté, podobně jako Čapkův pejsek s kočičkou splácali svůj pověstný dort. Otrávíme jím pak duši jako oni žaludek vyhladovělého a hltavého psa.
Když přichází na svět očekávané miminko, učiní výrazný předěl mezi životem rodiny před porodem a po porodu. Advent jako čas očekávání a přípravy na oslavu narozenin Ježíše Krista je zásadně odlišný od nastávající oslavy. Že nevíme, jak a co bychom v adventu dělali jinak než dosud a než všichni kolem? Zkusme třeba denně znovu a znovu začínat malými krůčky v tom, co bychom rádi u sebe změnili k lepšímu. Pokud nevíme, co by to mělo být, stačí se zeptat těch kolem nás, určitě budou dobře vědět, jakou změnu či posun by u nás uvítali. Trpělivým a všednodenním úsilím tak můžeme docenit Ježíšova slova: „Kdo je věrný v maličkosti, je věrný i ve velké věci.“ (Lk 16,10) A oslava Vánoc je přece každoročně velká věc…
Pokojný a smysluplný adventní čas!
P. Vojtěch Janšta, farář
Při příležitosti opravy věže farního kostela v roce 1980 vložil P. Vincenc Hurník do věžní makovice text o farnosti i o tehdejším dění v církvi a ve společnosti. V jednom odstavci se rozepisuje o tom, jaká je v ČSSR neutěšená situace ohledně náboženské svobody: neobsazené biskupské stolce, omezený počet studujících kandidátů kněžství, vnucovaný ateistický názor, velmi ztížená výuka náboženství, obtížná situace pro věřící učitele, restriktivní kontrola ze strany církevních tajemníků atd. Vše je konstatováno věcně, přesto však mezi řádky je patrná jakási hořká stížnost na tíživé poměry v naší vlasti. Nic takového bychom nenašli ve farní kronice nebo v jiných zápisech. A tak si myslím, že zde P. Hurník svobodně a pravdivě mohl vypsal to, co bylo v zápětí vloženo do vrchní části věže, tudíž žádný soudruh ani tajemník či udavač nemohl tato fakta použít proti jejich pisateli nebo proti církvi. Jindy a jinde by takové hlášení mohlo být nebezpečné... Vysoko položená věžní makovice se tak stala bezpečným a svobodným prostorem. Takovým místem má ovšem být celý kostel: Boží dům, v němž se každý může cítit v bezpečí u svého Pána, kde společně i každý ve svém srdci prožíváme blízkost Boha, který z nás činí své děti a dává nám důstojnost a svobodu... Kéž je pro nás tento farní kostel vždy znamením takového bezpečí a radosti z Boží milující blízkosti, abychom i nadále nejen o tento Boží dům pečovali, ale také do něj s vděčností a zbožností přicházeli.
Bůh žehnej všem, kteří se podíleli na opravách věže, a také všem, kteří o kostel pečují a jej s vírou navštěvují!
P. Vojtěch Janšta, farář
Sestry a bratři!
Občas slyšívám: „To stáří je zlé“, „To stáří je špatné“. Je to pravda? Možná by bylo zajímavé, kdybychom zde udělali průzkum, a zjistili, co si farníci myslí… Já každopádně – a nejspíš byste to ode mne čekali – si myslím, že to není pravda. Stáří může být těžké, ale stáří není zlé. Nicméně většinou toto konstatování pronášejí lidé, kteří jsou stiženi utrpením, drtí je nemoci, jsou opuštění, mají strach… V jejich prožívání tedy převažují zlé věci, kvůli nimž haní stáří jako celek, který nedoceňují. Vysvětleme si to na podobenství z dnešního evangelia: Ježíš hovoří o dobrém semeni, které hospodář zasel na své pole, a o zlé setbě, kterou do pšenice rozházel nepřítel. Obojí spolu vyrůstá téměř bez rozeznání, a teprve až se ukážou plody, tedy klasy, je zřejmé, že roste a bují i plevel. Může to být obraz našeho života. To zlé je v něm přítomno pořád a vždycky. Někdy možná není ani k rozeznání od dobrého, např. když někdo dělá dobré věci se špatným úmyslem; anebo se nám zdá, že hříšné počínání může vést k dobrému a že je užitečné. Není. Časem se to ukáže. A stáří neomylně přivádí k poznání toho plevele: člověk by rád viděl plody dobrého života, a najednou ho přemůže množství toho, co se nepodařilo, co další generace kazí nebo pošlapává, co je najednou potlačeno těžkostmi, neduhy a trápeními… a ukazuje se také, jak jsme málo odolní a trpěliví, málo důvěřujme v Pána, neporadíme si, ačkoli jsme si v životě přece vždycky se vším nějak poradili… Rázem je toho tolik, co nám může přerůstat přes hlavu.
Číst dál: Homilie na Světový den prarodičů a seniorů - 16. v mezidobí AKvětnovou sobotu se bohuslavičtí, závadští a bělští poutníci, kteří v tomto chladnějším ránu vyklouzli z teplých postelí, vydali na pouť po mariánských poutních místech v okolí města Brna. Sešlo se nás právě tolik, abychom zaplnili autobus. Zatímco někteří dospávali, ostatní se pustili do družných rozhovorů, a za tohoto ševelení jsme se dopravili k první zastávce v Brně-Tuřanech. Toto starobylé mariánské poutní místo je jedním z nejstarších na Moravě s počátkem, dle legendy, až v cyrilometodějské době. Slovanští apoštolové svatý Cyril a Metoděj přinesli podle pověsti sošku Matky Boží na Moravu. Při rozvrácení Velké Moravy ji zbožný lid ukryl v lese. „Roku 1050 šel nábožný a u svých sousedů vážený rolník Horák, v Chrlicích usedlý, večer z polní práce domů. Na místě, kde jsou nyní Tuřany, byl les a v něm keře planých růží. Zde spatřil blíže cesty v jednom keři velké světlo zářící na všechny strany. Byl to oheň bez kouře, bez plápolu a bez praskotu. Nelekl se toho muž statečný, ale byl zvědav, co se zde děje neobyčejného. Hned se domníval, že se tu něco nebeského, podivuhodného ukrývá; přistoupí, a hle! Vidí věc neobyčejnou, vidí tu nebeskou Růži neporušenou žádným trním hříchů, vidí Matku Boží, od níž světlo nebeské tak mocně se šíří.“ Na místě, kde byla soška podle legendy nalezena, stojí nyní kaple Zjevení a v ní nápis: „Zde tuřanským k radosti, nalezla se matka milosti.“ Součást tuřanského poutního areálu tvoří kostel Zvěstování Panně Marii, šestiboká raně barokní kaple, ambity a zahrada s kašnou, růžemi a vzrostlými kaštany.
Číst dál: Ohlédnutí za květnovým putováním na mariánská poutní místa Brna a okolíSestry a bratři, milí mladí přátelé!
Nejspíš všichni od raného dětství dobře známe všemožné mateřské pokyny, např.: vezmi si čepici, dej pozor na cestu, jeď opatrně, nezapomeň si vzít pití, napiš, jak jsi dojel, vrať se brzy, už si nepřidávej, nesrkej, převleč se, chovej se slušně… Jsou to projevy pečující lásky, která je pro nás velmi důležitá, ba nutná a provází nás od samotného početí, zvláště celým dětstvím. V dospívání pak na nás tato ustavičná pozornost často působí protivně – jako by nám dávala signál, že jsme ještě pořád hloupí, tudíž potřebujeme být hlídáni a dostrkáváni… Jistě může být tato ustavičná pečující láska nepříjemná, zvláště je-li úzkostlivá a nabourává-li naši svobodu. Nicméně jsme rádi, že s námi nějak zůstává i do dospělosti, takže nám chlapům tato mateřská pozornost vymění špinavou košili nebo třeba zaštopuje děravé ponožky (to už dnes jistě ne, ale já si to ještě od své maminky pamatuji), zalije květiny, uklidí a pobídne k úklidu, připraví svačinu, pohlídá počet vypitých štamprlí na rodinné akci… a třeba také vypere a nachystá kostelní prádlo, avšak především že nás nese v srdci a modlí se za nás. Otcovský přístup je odlišný: chrání nás před vnějším nepřítelem a nebezpečím a otevírá nám svět: uvádí nás do nových možností, překračuje dosavadní horizonty… tak otcové vyhazují své malé děti do vzduchu za bojácného přihlížení matek, vytvářejí a prožívají různá dobrodružství, činí nové kroky do neznáma, rozrážejí hranice domácího krbu… ale také stanovují pevné hranice v důležitých věcech a postojích, takže vyžadují určité jednání a přizpůsobení.
Číst dál: Homilie o 12. neděli v mezidobí - s letošními absolventy ZŠ